Aetsveldroute

2 uur 30 minuten (12.0 km)

De Aetsveld-route is een ANWB wandeling die loopt door Weesp, langs de Vecht en door de Aetsveldse polder, de route gaat over verharde paden alleen het gedeelte door de Aetsveldse polder is onverhard.
De route begint bij het station van Weesp waar volop parkeergelegenheid is, bij de uitgang van het station aan de kant van Weesp staat links het informatie bord waar de route begint, de gehele route wordt aangegeven d.m.v. richtings borden en is daardoor makkelijk te lopen.

Je wandelt langs de Vecht de 17e-eeuwse vesting Weesp binnen.…

Je wandelt langs de Vecht de 17e-eeuwse vesting Weesp binnen. Vanaf het pad aan de waterkant zie je de vestingwallen aan de overkant. Je zou denken dat het ronde Torenfort aan de  ssenmarkt ook al zo oud is, maar nee: dit goed verdedigbare bouwwerk met gracht staat er pas sinds 1860. Neem een kijkje bij het liniefort en de wallen van het forteiland. De wandeling gaat  aarna over een rustig dijkweggetje langs de Vecht. Na dik drie kilometer kom je uit bij een paadje van Natuurmonumenten, dat je naar Fort Uitermeer brengt. Je steekt de fortgracht over en loopt  en prachtige ruïne van het torenfort tegemoet. Ook hier geen beton, maar baksteen. Paviljoen Uit & Meer aan de Vecht is een top-pauzeplek. Dan volgt het zwakste stukje van de route: het fietspad langs de Gooilandseweg. Verderop ligt Fort bij Hinderdam midden in de Vecht, verscholen in het groen. Natuurmonumenten laat deze ruïne uit de 17e eeuw langzaam  verwoekeren.  Het voorbij Hinderdam begint de Aetsveldsweg. Het wandelen over deze oude weg voelt als een finale zo mooi. En ook het slot over de Weesper vestingwallen mag er zijn.