Treinramp Harmelen

Contact

Leidsestraatweg 46
3481 EX Harmelen
Plan je route

Veel mensen kennen Harmelen van de grootste treinramp in de geschiedenis van Nederland op 8 januari 1962. Op de mistige ochtend botste twee treinen bij Harmelen op elkaar. De treinwagons zijn ontspoort en werden ineen- en omhoog gedrukt.  Door de omvang van de ramp en de inzet van velen heeft het ongeluk een grote impact gehad. 93 mensen zijn omgekomen bij het ongeluk en 52 mensen zijn gewond geraakt.

Mensen begonnen zich al af te vragen hoe deze ramp kon gebeuren. De ramp heef…

Veel mensen kennen Harmelen van de grootste treinramp in de geschiedenis van Nederland op 8 januari 1962. Op de mistige ochtend botste twee treinen bij Harmelen op elkaar. De treinwagons zijn ontspoort en werden ineen- en omhoog gedrukt.  Door de omvang van de ramp en de inzet van velen heeft het ongeluk een grote impact gehad. 93 mensen zijn omgekomen bij het ongeluk en 52 mensen zijn gewond geraakt.

Mensen begonnen zich al af te vragen hoe deze ramp kon gebeuren. De ramp heeft de buitenlandse media gehaald, vanwege de grote belangstelling omtrent de ontwikkeling van het treinverkeer in Nederland. De NS had een modern systeem voor de centrale bediening van automatische seinen en wissels. In dit systeem kon het niet mogelijk zijn dat de seinen verkeerd zijn doorgegeven aan de machinist. Het enige wat mogelijk is gebeurd, is dat de machinist door de mist het rode sein niet heeft gezien. Het volgende rode sein heeft de machinist wel gezien maar door de snelheid was remmen niet meer mogelijk.

Na de treinramp is er besloten om een veiligheidssysteem in te voeren om dit soort ongelukken te voorkomen. Het is een automatische treinbeïnvloeding dat maximumsnelheden van treinen bewaakt en treinen tot stilstand kunnen laten brengen als de machinist bijvoorbeeld een rood sein mist.

In Harmelen is een monument naast het spoor geplaatst ter nagedachtenis van de Nationale ramp en de slachtoffers. Het monument is een kunstwerk bestaande uit twee stukken hellende zwarte hardstenen platen die schuin van elkaar zijn geplaatst. Tussen de platen is een doorkijk naar de plek van het ongeluk. Op de platen zijn de namen van de slachtoffers geschreven.

Locatie