Plagroute Krimpenerwaard

2 uur 30 minuten (8.5 km)

Op plekken waar de weilanden zijn afgeplagd, zijn ruige rietranden en bloemrijke hooilanden ontstaan. Hoe dat er uitziet? Trek stevige schoenen aan en ga op pad! De Plagroute (3,5 of 8,5 km) is gemaakt voor avontuurlijke wandelaars. Bovendien valt er onderweg van alles te ontdekken.

Dit ga je zien

Startpunt: Wellepoort
2825NB Berkenwoude
Eindpunt: Berkenwoude

Beschrijving

Startpunt: Wellepoort
2825NB Berkenwoude
  • De route start bij het parkeerterrein Wellepoort (P1), hoek Schaapjeszijde en Wellepoort te Berkenwoude
  • Loop vanaf de parkeerplaats linksaf het halfverharde pad op (Ouderkerkse Landscheiding). Ga na 150 m. links het pad op en volg de blauwe markeringen.
  • Hier kom je langs een ruig rietrand en een hoog opgeschoten bosje. Blijf even staan om te luisteren; talrijke bos- en rietvogels.
  • De Graskade eindigt bij de verharde kade. Hier kun je linksaf voor een kijkje bij projectgebied Nooitgedacht (aan je rechterhand). Wandel dan terug en vervolg de blauwe route.
  • Het pad is nauwelijks zichtbaar, maar je mag gewoon wandelen in proefproject Nooitgedacht.
  • Links van de kade gaat een pad naar een bankje met een uitzicht op nog een plagproef. Achter de sloot groeien nu zelfzame soorten als teer guichelheil en vleesetende zonnedauw.
  • In de verte ligt een bijzonde bos: een eendenkooi.
  • Het Graspad komt uitbij Ouderkerkse Landscheiding. De blauwe markering van de korte route gaat rechtsaf terug naar de startplaats. De lange route gaat linksaf; volg de kade tot het einde, dan door het klaphak en rechtsaf, door het weiland. Aan het einde over het hek en op het asfalt rechtsaf (Tiendweg). Ga bij de kruising rechts parkeerplaats Schaapjeszijde op. Volg hiervandaan de smalle kade parallel aan de Schaapjeszijde, onder meer via een bruggetje, terug naar de startplaats.
  • De Ouderkerkse Landscheiding loopt schuin door een verder kaarsrecht landschap.
  • Ook de watergang links is eeuwenoud. In deze Berkenwoudse Boezem werd overtollig water verzamelend en dan via molens in de rivier gemalen.
  • Ook kom je bij deze route vele Weidevogels tegen.