Verkiezing Groene Hart Streekproducten

De winnaar van 2016

De piccalilly van Zoet, Zuur & Hartig heeft de verkiezing van het Groene Hart Streekproduct 2016 gewonnen. Een vakjury onder leiding van topkok Pierre Wind koos het tafelzuur met stukjes groenten en een bite woensdag 9 november als winnaar. Tim den Hartog nam voor zijn biologische amarena kersenijs de aanmoedigingsprijs voor het meest duurzame product, ’t Groentje, in ontvangst.

Deelnemers, genodigden en verzamelde pers konden woensdag genieten van een ware streekproductenshow bij het Groene Hart Atelier in Nieuwkoop. Voorgaande jaren werden na de presentaties van de deelnemers de producten in alle stilte door de jury geproefd en beoordeeld. Dit jaar ging dat helemaal anders. Alle aanwezigen mochten de producten proeven en deelnemers kregen direct een reactie van de jury bestaande uit topkok Pierre Wind, culinair schrijver Bart van Ratingen en directievoorzitter Rabobank Groene Hart Noord Johan Ram.

Picalilly, ouderwets-lekker bij een stamppotje

De jury was over vrijwel alle producten enthousiast. Pierre wind stak zijn lof niet onder  stoelen of banken; “echt kicke!”. Tien producenten deden dit jaar mee aan de verkiezingen met in totaal 17 producten variërend van zuur vlees en kruidenkaas pesto tot lakenveldervlees en Groene Hart advocaat. Nadat de punten waren geteld, bleek dat de beroepsvisser uit Kudelstaart, Theo Rekelhof, met zijn brasem en de Kaagse Kleefkaas van de Marga Mooren respectievelijk tweede en derde waren geworden. En daarna werd de Piccalilly van Zoet, Zuur & Hartig tot Groene Hart streekproduct 2016 gekozen.

“Knapperig, lekker grof, mooi zuur en erg lekker. Lof voor het gebruik van lokale groenten en de zichtbare passie van een ambachtsvrouw,” zo complimenteerde de jury Tineke Bergmans, de onderneemster achter het bedrijf.

Roomijs, 100% biologisch

Jurylid Johan Ram, directievoorzitter Rabobank Groene Hart Noord, heeft alle producten speciaal beoordeeld op het criterium duurzaamheid. Hij heeft daarbij onder andere gelet op de bedrijfsvoering van de producenten, gebruikt verpakkingsmateriaal, benutten van reststoffen en energieverbruik. Johan Ram mocht aan het eind van de ochtend ‘t Groentje uitreiken aan Tim den Hartog voor zijn biologische amarena kersenijs.

“De basis is al goed: een 100% biologisch melkveebedrijf. Maar Den Hartog wil meer, ook zijn bekers zijn recyclebaar. Gedurende zijn vlotte presentatie overtuigde hij ons van zijn passie en creatief ondernemerschap om tot een mooi, onderscheidend en duurzaam, product te komen. Een jonge ondernemer met ambitieuze plannen, daar willen we graag meer van horen.”

Op de kaart

“De échte winnaar vandaag is het Groene Hart zelf,” aldus Pierre Wind. “Enorm mooie producten van uitmuntende kwaliteit, die je moet koesteren. Deze producten moet je laten zien om het Groene Hart op de kaart te zetten.”